معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي ايران
قانون ممنوعيت تبليغات و معرفي محصولات و خدمات غير مجاز و آسيب رسان به سلامت در رسانه هاي ارتباط جمعي داخلي و بين المللي و فضاهاي مجازي
قانون ممنوعيت تبليغات و معرفي
محصولات و خدمات غير مجاز و آسيب رسان به سلامت
255763.mp3
قانون ممنوعيت تبليغات و معرفي محصولات و خدمات غير مجاز و آسيب رسان به سلامت در رسانه هاي ارتباط جمعي داخلي و بين المللي و فضاهاي مجازي
قانون ممنوعيت تبليغات و معرفي
محصولات و خدمات غير مجاز و آسيب رسان به سلامت
در رسانه هاي ارتباط جمعي داخلي و بين المللي و فضاهاي مجازي
با توجه به اسناد بالادستي نظير مواد ? و?? قانون مقررات مربوط به امور پزشکي و دارويي، تبصره ? ماده ?? قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بند ج ماده ? قانون احکام دائمي توسعهاي کشور و قانون منع تبليغات کالاهاي آسيبرسان سلامت و غيرمجاز و مقررات جاري، تبليغ و فروش اينترنتي دارو و مکملها ممنوع است و برخي کالاهاي سلامت محور نظير کالاهاي آسيبرسان سلامت نيز حسب مورد با ممنوعيت و يا محدوديت در تبليغ و فروش اينترنتي مواجه هستند.
در اجراي اصل??? قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ((قانون ممنوعيت تبليغات و معرفي محصولات و خدمات غير مجاز و آسيب رسان به سلامت در رسانه هاي ارتباط جمعي داخلي و بين المللي و فضاهاي مجازي)) به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است که در ? ماده به شرح ذيل قابل اجراء است:
ماده ?-ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تبليغ خلاف واقع که نوعاً موجب گمراهي و فريب مخاطب شود به هر طريق از جمله رسانه هاي داخلي و خارجي و يا فضاي مجازي درباره آثار مصرف مواد و فراورده هاي داروييف خوراکي، آشاميدني، آرايشي، گياهي، طبيعي، مکمل و همچنين تجهيزات و ملزومات پزشکي و دندان پزشکي و آزمايشگاهي و هرگونه خدمات سلامت ممنوع است و مرتکب به حبس يا جزاي نقدي درجه شش و محروميت از فعاليت شغلي و اجتماعي مرتبط براي دو تا ? سال محکوم مي شود. در صورتيکه به مصرف کننده خسارتي وارد شود علاوه بر جبران آن معادل دو تا ? برابر خسارت وارده به عنوان جزاي نقدي به مجازات مذکور اضافه مي شود.
تبصره?- مصاديق اطلاعات نادرست و تبليغ خلاف واقع عبارتند از:
اطلاعات يا ادعاهاي خلاف قوانين مربوطه که به حکم مراجع صالح قضايي با اخذ نظر کارشناسي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي يا مراجع قانوني صاحب صلاحيت درباره روش فراوري، تولي، نامگذاري تجاري، خواص، ترکيب، منشا سودمندي، ارزش غذايي، روش درماني و خدمات، آثار و منافع ناشي از ارايه خدمات يا درمان يا دارا بودن گواهي يا مجوز از مراجع داخلي و خارجي در خصوص کالاها و خدمات موضوع اين قانون مشخص مي شود.
تبصره?- انتتشار تبليغات موضوع اين قانون از سوي رسانه هاي جمعي موجب محکوميت مديرمسوول يا مسوول ذي ربط در ساير رسانه ها به مجازات مندرج در اين قانون است. الزام به جبران خسارت شامل مواردي که ورود آسيب منتسب به تبليغ کننده نيست، نمي شود.
ماده?-سازمان غذا و دارو به موجب اين قانون موظف است نسبت به برچسب گذاري مواد و فراورده هاي محصولات موضوع اين قانون از طريق بخش خصوصي صاحب صلاحيت که صلاحيت آنها را تعيين و اعلام مي کند روي کليه محصولات و فراورده هاي دارويي، خوراکي، آشاميدني، آرايشي، بهداشتي، تجهيزات و ملزومات مصرفي و غير مصرفي پزشکي و دندانپزشکي و آزمايشگاهي، در حدود امکانات شناسه هاي منحصر به فرد جهت کنترل، اصالت و پيگيري محصول اقدام کند. .
تبصره?- برچسب گذاري مواد و فرآورده هاي موضوع اين قانون بايد به نحوي باشد که اثار سو يا مفيد احتمالي آن براي مصرف کنندگان قابل تميز و تشخيص باشد.
تبصره?-آيين نامه اجرايي اين ماده شامل نحوه برچسب گذاري ، نحوه اخذ مجوز روشهاي معرفي و تبليغات مواد و فرآورده ها و مواد موضوع اين قانون و موارد منع آنها ظرف مدت ? ماه پس از لازم الاجرا شدن اين قانون توسط سازمان غذا و دارو تهيه مي شود و به تصويب وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي مي رسد. .
ماده?- کليه وزارتخانه ها و سازمان هاي ذي ربط موظفند در جهت برخورد با تبليغات موضوع اين قانون در فضاهاي مجازي و شبکه هاي ماهواره اي با وزارت بهداشت يا سازمان غذا و دارو همکاري کنند.
ماده?-در اجراي اين قانون، رعايت مفاد سند ملي گياهان دارويي و طب سنتي مصوب ??/?/???? شوراي عالي انقلاب فرهنگي الزامي است.
ماده?-از تاريخ لازمالاجراء شدن اين قانون ، ماده? قانون مربوط به مقررات امور پزشکي و دارويي، مواد خوراکي و آشاميدني مصوب ??/?/???? لغو مي شود.
قانون فوق مشتمل بر ? ماده و ? تبصره در تاريخ ??/?/???? به تاييد شوراي نگهبان رسيده است.
منبع:
روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران
مصوبات مجلس شوراي اسلامي
شماره ويژه نامه:????
سال هفتاد و چهار شماره ?????
: