• 1397/07/01 - 05:33
  • - تعداد بازدید: 364
  • - تعداد بازدید کنندگان: 364
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي ايران

اهميت تغذيه صحيح در کودکان و دانش آموزان

اهميت تغذيه در کودکان، سرمايه گذاري براي تغذيه صحيح کودکان و دانش آموزان يک سرمايه گذاري مقرون به صرفه است.
 

255180.mp3 اهميت تغذيه صحيح در کودکان و دانش آموزان


 اهميت تغذيه صحيح در کودکان و دانش آموزان

 
اهميت تغذيه در کودکان، سرمايه گذاري براي تغذيه صحيح کودکان و دانش آموزان يک سرمايه گذاري مقرون به صرفه است.
 
به گزارش روابط عمومي معاونت غذا و دارو دانشگاه ايران : به مناسبت فرارسيدن آغاز سال تحصيلي جديد و اهميت تغذيه در کودکان، سرمايه گذاري براي تغذيه صحيح کودکان و دانش آموزان يک سرمايه گذاري مقرون به صرفه است.
به گفته ي زهره هنري کارشناس اداره نظارت بر موادغذايي آشاميدني آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي ايران توسعه و رشد کشورها بيش از هر چيز به نيروي انساني ماهر و توانمند وابسته است . نسلي که بتواند دانش فني منطبق با زمان و مکان را ابداع کند و توانمندي کار فکري و بدني داشته باشد.
سرمايه گذاري براي تغذيه صحيح کودکان و دانش آموزان يک سرمايه گذاري مقرون به صرفه است. بهره سرمايه گذاري براي تغذيه صحيح کودکان و دانش آموزان ، داشتن نسلي پويا و سالم است .دوران مدرسه از نظر تغذيه اي دوره قابل توجهي است زيرا هنوز کودک در مرحله رشد قرار دارد.
رشد کودک در سنين 6 تا 12 سال کند و درعين حال مداوم است و به موازات آن نيازهاي تغذيه اي بطور مداوم افزايش مي يابد. کودکان ساعات عمده هاي از روز را در مدرسه مي گذرانند و در فعاليت هاي اجتماعــــــي شرکت مي کنند و تاثير ونفوذ بزرگسالاني چون معلمان و مربيان افزايش ميابد.در اغلب موارد مشکلاتي که درعادات غذا خوردن آنان وجود دارد در اين سنين حل مي شود وکودکان از خوردن غذا هنگام گرسنگي و بدست آوردن رضايت اجتماعي لذت مي برند.
هنري افزود :کودکان در سنين مدرسه در برنامه غذايي مدرسه  شرکت  مي کنند يا ناهار خود را از خانه مي آورند. استفاده از وعده غذاي مدرسه نيز تحت تاثير برنامه روزانه مدرسه و زماني است که به غذا خوردن کودک اختصاص داده     مي شود . هنگامي که ساعت تنفس دانش آموزان قبل از ناهار تنظيم شود ، دريافت غذا بهتر از زماني است که ساعت تنفس بعد از وعده غذايي پيش بيني شود. مطالعه اي تحت عنوان " استراحت قبل از ناهار " بهبود رفتار کودکان را در ساعت صرف غذا بررسي نموده و نشان مي دهد موارد انضباطي در زمين بازي ، ناهارخوري و کلاس کاهش مي يابد.
وي در خصوص وعده غذا هاي بسته بندي شده اي که کودکان از خانه به مدرسه مي برند گفت : مطالعات در مورد وعده غذا هاي بسته بندي شده اي که کودکان از خانه به مدرسه مي برند نشان مي دهد که اين غذا ها معمولا بسياري از مواد مغذي را دارا ست و چربي کمتري نسبت به غذاي مدرسه دارند. استفاده از غذاي مورد علاقه کودکان در بسته ناهار ، تنوع غذايي کمتري براي آنان دارد .
انتخاب غذا براي مدرسه به انواعي که قابل حمل هستند و به گرم کردن يا سرد نگهداشتن نيازي ندارند ، محدود مي شود. يک وعده غذاي ناهار متعادل که از خانه آورده مي شود مي تواند ساندويچي باشد با نان حاوي غلات کامل و مواد پرکننده غني از پروتئين ، سبزي هاي تازه ، ميوه ها ، آجيل ها ، شير کم چرب و احتمالا يک شيريني يا نوعي دسر . فاکتورهاي ايمني مواد غذايي ( مثل سرد نگهداشتن غذاي پخته ) هنگام بسته بندي وعده غذاي ناهار براي مدرسه  بايد کنترل گردد.
امروزه بسياري از کودکان در سنين مدرسه مسئول آماده نمودن صبحانه خود هستند .فرار از خوردن صبحانه در کودکان دوران ابتدايي نيز امر غير معمولي نيست. کودکاني که از خوردن صبحانه طفره مي روند مقدار کمتري انرژي و ديگر مواد مغذي نسبت به آنهايي که صبحانه مي خورند ، مصرف مي کنند.
کارشناس اداره غذا اظهار داشت : فوايد آموزشي برنامه هاي غذايي مدارس و بخصوص نقش صبحانه درعملکرد بهتر دانش آموزان براي دهه ها مورد بحث و تبادل نظر بوده است. در مجموع ، مصرف صبحانه با بهبود عملکرد رفتاري دانش آموز در کلاس         ( توجه ، درگير شدن در فعاليت هاي يادگيري ) بدون توجه به وضعيت اقتصادي اجتماعي و تغذيه اي آنان مرتبط است . مروري بر مطالعات نشــان مي دهد عملکرد در مدرسه با مصرف صبحانه ، بخصوص در بين کودکان که داراي ريسک فاکتــــــــــــورهاي تغذيه اي (  مثل کمبود رشد ) يا تاريخچه اجتماعي و اقتصادي ضعيف تري هستند ، مرتبط است . بررسي مصرف صبحانه اي که در مدرسه تهيه مي شود در کودکان 9 تا 11 سال و 6 تا 8 سال در مقايسه با صبحانه اي که در خانه مصرف مي شود نتايج مشابهي حاکي از بهبود حافظه کوتاه مدت ، حافظه فضايي بهترو بهبود مراحل پيچيده تحريکات بينايي را  نشان داده است . مطالعات ديگر نشان مي دهد عملکرد مغز به تغييرات کوتاه مدت در خصوص در دسترس بودن مواد مغذي  حساس است. گرسنگي کوتاه مدت ممکن است استرس بيشتري در کودکان نسبت به بزرگسالان ايجاد نمايدو منجر به تغييرات متابوليک  گردد.
علاوه بر پتانسيل اثرات مثبت روي عملکرد تحصيلي ، صبحانه بوضوح روي دريافت کلي مواد غذايي توســــط کودک تاثير مي گذارد. اين مطالعات در مورد همه دانش آموزان حتي آنهايي که تاريخچه اقتصادي اجتماعي ضعيفي دارند صدق مي کند.        
مصرف ميان وعده ها نيز معمولا در بين دانش آموزان پس از مدرسه و در هنگام غروب معمول است . خانواده ها بايد آموزش لازم را به کودکان خود در خصوص استفاده از ميان وعده مغذي و سالم بدهند . در اغلب موارد ، عادات غذايي صحيح که در چند سال اول زندگي شکل مي گيرد در اين مرحله در انتخاب نوع ميان وعده اي که مصرف مي کنند ، تاثير مي گذارد.
برنامه هاي حمايتي و سياست هايي به منظور دسترسي به مواد غذايي با کيفيت ، مواد غذايي بيشتر و فراهم نمودن شرايط بهتر زندگي براي بچه هاي کم درآمد به کاهش مشکلات سلامتي  آنان در هر کجا که هستند کمک مي نمايد.
منبع :
 - L . Kathleen Mahan , Jaice  L. Raymond / Krause,s Food & The Nutrition Care  Process /14 edition/"Feeding School Age Children"/P: 323-324/ 2017
ترجمه : زهره هنري
 
  • گروه اخبار : اخبار
  • کد خبر : 255180
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings