دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • درباره ما
  • مدیریت غذایی
  • مدیریت دارویی
  • مدیریت آزمایشگاه
  • تحقیق و توسعه
  • مدیریت تجهیزات پزشکی
  • اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران تغذیه در نوجوانان ( گروه سنی 13 تا 18 سال )

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۱۶ | 

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران : نوجوانان در سنین 13 تا 18 سال درگیر تغییرات وسیع و سریعی از لحاظ جسمی و روحی هستند و مجموعه این تغییــرات آنان را برای سنین بزرگسالی و زندگی مستقل آماده می سازد. والدین الگوی کلیدی و راهنمای اصلی و حامی و مشوق آنان در داشتن عادات غذایی صحیح هستند.

 به گفته کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی معا ونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران مهندس هنری ،  نوجوانان ( 13 تا 18 سال )  در این سن نیازهای تغذیه ای  بسیار متفاوتی  با توجه به سن ، جنس و فعالیت فیزیکی خود دارند. نیازهـــای تغذیه ای آنان :
* دختران 2000- 1600 کالری ( 13 سال ) تا 2400-  1800  ( 18 سال )
 * پسران 2600-2000 کالری ( 13 سال ) تا 3200- 2400  کالری ( 18 سال )گروه های غذایی مورد نیاز این گروه سنی: غلات ( دختـــــــــران : معادل  140تا170 گرم / پسران : 170 تا 230 گرم )  ، سبزیجـات ( دختران : 2 تا 5/2 فنجان / پسران : 5/2 تا 3 فنجان ) ، میوه جات ( دختران : 1 تا 5/1 فنجان/ پسران : 2 فنجان  )،  لبنیات ( دختران و پسران : 3 فنجان) ، گوشت و حبوبات ( دختران : معــــادل 140 گرم / پسران : 155 تا 185 گرم ) و چربی و روغن ها ( دختـــران : 5 قاشق چای خوری / پسران : 6 تا 7 قاشق چای خوری )می باشد.
  وی در ادامه  افزود : نکات کلیدی مورد نیاز در تغذیه سالم نوجوانان به شرح ذیل می باشد :
- نوجوانان باید بیاموزند مسئولیت بیشتری در قبال آنچه که می خورند به عهده گیرند .
 - والدین در مورد اینکه آن هاچه بخورند و به چه مقدار مسئول هستند.
- نوجوانان باید تصمیم بگیرند بعنوان میان وعده در خارج از منزل چه بخورند .
-  در منزل ، محل غذا خوردن را به آشپزخانه یا سالن غذا خوری محدود نمایید.
-  وعده های غذایی حتی الامکان بصورت خانوادگی صرف شود و زمان صرف غذا را دلپذیر سازند. تلویزیون را خاموش کنند و بدیــن ترتیب خانواده می توانند از باهم بودن لذت ببرند و صحبت کنند.
- از نوجوانان بخواهید در طراحی برنامه غذایی خانواده ، خرید از سوپرمارکت ، انتخاب مواد غذایی جــــــــدید ، پیداکردن دستورهای پخت سالم غذا ، آشپزی ، شستن ظرف ها پس از صرف غذا مشارکت نمایند.
- نوجوانان خودرا تشویق نمایید تا میان وعده ها و غذا هایی مثل صبحانه را خودشان تهیه کننـــد. از آن ها درباره چگونگی برنامه ریزی غذای خانواده نظرخواهی کنید .
- در مورد میان وعده ها و ناهار برای مدرسه نیز فهرستی تهیه کنید. اگر نوجوان به انرژی زیاد برای فعــــــالیت های ورزشی بعد از مدرسه نیاز دارد ، به او یادآوری نمایید میان وعده هایی که در خانه تهیه شده اند و فسادپذیر نیستـــــند و یا آجیل و خشکبارو میوه جات خشک وبطری آب همــــراه داشته باشند.
- از توزیع مواد غذایی سالم در مدرسه حمایت کنید.
- فعالیت فیزیکی روزانه در نوجوانان توصیه می شود.
-  چند نوع مواد غذایی و نوشیدنی های غنی از کلسیم را در نظــــــــر داشته باشید و نوجوانان را تشویق کنید که حداقل 3 وعده از لبنیات و دیگر مواد غذایی غنی از کلسیم مصرف کنند تا نیازهای تغذیه ای آنان تامین گردد .
- گروه سنی 13 تا 19 سال ، روزانه به 1300 میلیگرم کلسیم و 200 واحد بین المللی ویتامین D نیاز دارند. ( این در صورتی است که از حیث قرار گرفتن در معرض نورخورشید محدودیت داشته باشند) .
- منابع خوب کلسیم عبارتند از انواع کم چرب شیر ، ماست ، پنیر ، شیر سویا غنی شده با کلــسیم ، آب پرتقال ، غلات و توفو ، کنسرو ماهی سالمون با استخوان ، ساردین ، سبزیجات برگ سبز ، بروکلــــــــــی ، لوبیای سویا و مرکبات.
- منابع خوب آهن عبارتند از گوشت قرمز ، ماکیان بدون پوست ، ماهی ، غلات ، نان های غنی شده با آهن ، توفــو ، ذرت ، میــوه جات خشک ، سبزیجات با رنگ تیره . ویتامین  C  ( موجود در میوه جات و سبزیجات ) جذب آهن از منابع گیاهی را افزایش می دهد.
 
منابع :
1- My Pyramid : www.mypyramid.gov.Other government sponsored nutrition information :www.nutrition.gov
2- KidsHealth Web site:www.KidsHealth.org
3- Fruits and Veggies More Matter  National Campaign Web sites: www.fruitsandveggiesmorematters.org  and www.fruitsandveggiesmatter.gov
4- 3 A Day of Dairy program Web site:www.3aday.org
5- Pennsylvania Advocates for Nutrition and Activity (PANA)Web site:www.panaonline.org
 


CAPTCHA code
دفعات مشاهده: 67 بار   |   دفعات چاپ: 4 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر